Detaljplan för Östra Jonsbol

Naturreservat

Detaljplanen bedöms inte påverka det kommande naturreservatet för Klarälvsdeltat.

Dagvatten

Vid plangenomförande så är det viktigt inte överskrida den tillåtna högsta hårdgörande av ytor för att bibehålla möjligheten för naturlig infiltrering. I planområdet finns tre stycken lågpunkter samt ett större dike.

En konsekvens av ett plangenomförande är det ökar vikten av att bibehålla mycket fuktiga skogspartier och sänkor för att inte överfylla trummorna som går under Lövnäsleden.

Elkraftledning

Elkraftledningens rättighet är säkerhetsställd genom att marken under är planlagd som allmänplatsmark för NATUR, LOKALGATA eller GATA. Vilket innebär att kommunen kommer ha rådighet över den marken vid ett plangenomförande. Ingen byggrätt av nya byggnader hamnar inom en olämplig närhet av rättigheten för kraftledningen.

Kraftledningsstolparna vid den cirkulationsplatsens i söder i planområdet, Lilla Hammarrondellen, hamnar inte närmre gaturummet än vad det är idag. I och med placeringen av kraftledningsstolparna så placerades cirkulationsplatsen mer åt öster för att inte komma närmare stolparna.

Det är även uppmuntrat att säkra kraftledningsstolparna för påkörning.

Buller

I samband med en plangenomförande så kommer de nya boende påverkas av buller från Lövnäsleden. Utbyggnad i områden ligger inom 65-60 dBA-gränsen. Området blir också öppnare i och med att grönvegetation tas bort så att fler hus kan påverkas och exponeras för värden över 60dBA-gränsen.

Via bullerdämpande åtgärder som husfasader eller andra alternativ så att bullernivån dämpas extra samt att uteplatser inte anläggs mot Lövnäsleden så är det möjligt att uppnå värdena under gränsvärdet.

För att försöka förhindra att huvudbyggnader hamnar för nära Lövnäsleden har område lagts till där endast komplementbyggnader för byggas (korslagd-mark).

Hälsa och säkerhet

Detaljplanen medför ingen ny ökad risk för explosion eller utsläpp för miljö- och hälsofarliga ämnen i händelse av olycka.

Däremot kommer detaljplanen alstra mer trafik vilket i sig ökar risken för trafikolycka. Genom att anlägga gång- och cykelvägar som är separerade med dike så ökar säkerheten för oskyddade trafikanter samt att nya gångpassager har en mer upplyst placering och där hastigheten är naturligt lägre.

Barn

Utformningen av det offentliga rummet ska ligga i linje med samhällets åtagande gentemot Barnkonventionen. Detta handlar om att säkerställa och utveckla miljöer där barn och unga kan ges en trygg, trivsam och tillgänglig plats där de kan vistas på egna villkor. Planen bidrar till att barn och unga kan röra sig mellan handelsområdet och Hammar på ett mer trafiksäkersätt.

Riksintresse

Detaljplanens fortsatta mål att att säkerhetsställa att naturmiljö eller kulturmiljö påverkas i allt för stor grad av ett plangenomförande.

Genom att inte tillåta någon ny bebyggelse allt för nära det kommande naturmiljöområdet så blir det en form av barriär mellan planområdet och naturreservatet. Detsamma med att det inte tillåts för höga byggnader eller för hård exploatering.

För kulturmiljöområdets räkning är det viktigt att kommande bebyggelse kan harmonisera med sin omgivning, varav det heller inte tillåts högre byggnader närmare området eller ett högra antal villatomter.

Två fornlämningar finns inom planområdet. Under planarbetet har aktsamhet tagits för att säkerhetsställa att inte fornlämningsområdena påverkas av de nya byggrätterna inom planområdet samt kommer att fortsatt övervakas i vidare planering för genomfartsvägen i planområdet samt att ingen byggrätt finns över de utpekade fornlämningsområdena.

Natura 2000

I och med planområdets närhet till Natura 2000-området så innebär det att detaljplanen inte får komma att påverka det skyddade området.

Det största hotet är mot arternas livsmiljö är uttorkning genom reglering av Vänern och Klarälven, samt igenväxning av betesmarker och röjning av vassbälten och sumpskog.

Väldigt lite av den mark som finns kring och utmed reservatet skulle ha potential att bli Natura 2000-habitat.Bedömningen från naturvärdesinventeringen med riktning mot utpekade habitat och arter är att en byggnation inom det föreslagna planområdet inte kommer att inkräkta på spridningskorridorer till och från reservatet. Det är i första hand områden med åkermark samt fuktig lövsumpskog som skulle kunna bli aktuell att bebygga. Lövsumpskogen inom planområdet har potential att över tid utvecklas till Natura 2000-habitat. Dock kommer den att vara starkt påverkad av intilliggande väg, och exploatering av den ses inte som något hot då det inte utgör någon direkt spridningskorridor ut från och in i området.

En begränsad exploatering av området bedöms inte kunna påverka någon av de utpekade arterna vare sig direkt eller indirekt.

Jordbruksmark

I den norra delen finns utpekad jordbruksmark på cirka 2,1 hektar som idag inte är i bruk. Jordbruksmarken ingår även område som är utpekad som potentiell betesmark. Av jordbruksmarken tas cirka 1 hektar i anspråk för att möjliggöra kvartersmark för bostäder och gata. I södra delen av planområdet finns cirka 1,2 hektar jordbruksmark som är privatägt och har arrenderas ut för odling av bland annat djurfoder. I detaljplanen tas cirka 85000 kvadratmeter mark i anspråk för att möjliggöra för bostäder och gata.

I och med att Sverige har brist på jordbruks- och odlingsbarmark bör restriktivitet tas i samband med att ta jordbruksmark i anspråk för exploatering, vilket gäller för alla kommuner.

Jordbruksmarken inom planområdet är utpekat i översiktsplan, vilket medger att marken redan har ansetts av att vara av ett annat värde än jordbruksmark. Inom Hammarö kommun finns få utvecklingsområden för bostäder utpekade, varav Östra Jonsbol är ett utav de utpekade utvecklingsområdena. Det ligger i närhet till befintliga vägar, bostäder och annan service. Det anses vara mer lämpligt att ta den utpekade jordbruksmarken i anspråk än annan jordbruksmark inom kommunen. Området möjliggör för förtätning och blandad bebyggelse vilket lokaliseringsmässigt anses som ett alternativ som har mindre konsekvenser på kommunen än om bebyggelse skulle ske sporadiskt på områden som inte är utpekade i Översiktsplanen.

Konsekvensen är att häften av jordbruksmarken försvinner inom området. I och med att området går från betesmark och igenväxningsmark kommer storskalig rationella brukningsenheter inte att påverkas. Däremot påverkas områdena som använts till småskalig djurhållning respektive ligger i träda att påverkas negativt då de försvinner. Däremot bedöms ändå konsekvensen som liten samt att det är ett bättre alternativ att förtäta ett område som Jonsbol, där områdena runt i kring redan är bebyggda än att ta jordbruksmark i anspråk på ett annat ställe, längre in i kommunen.

Trafik

En konsekvens som beskrivs i miljökonsekvensbeskrivningen är att två nya rondeller minskar olycksriskerna utmed leden då korsningar byggs bort och man därmed får till ett bättre trafikflöde. En annan tydlig konsekvens är att oskyddade trafikanter från Lövnäshållet inte behöver korsa Lövnäsleden för att komma till Nolgårds köpcentrum samt att de boende i området får lättare tillgång till kollektivtrafiken.

Gång- och cykelvägar kommer genom planförslaget bli tydligare och lättare att använda när en cyklist inte behöver korsa olika bostadsområden utan tydlig cykelväg för att komma vidare till exempelvis Hammaröleden.