Detaljplan för Östra Jonsbol
Urdrag från översiktsplanen 2018 över utvecklingsområdet Nolgård/JonsbolUtpekade utvecklingsområdet i Översiktsplan 2018

Planeringsförutsättningar

Översiktsplan 2018

Planområdet är utpekat kommunens översiktsplan som utvecklingsområde för förtätning av blandade bostäder, verksamheter och ett möjligt område för att förbättra resvägen för gång- och cykeltrafikanter. Översiktsplanen anger även att området är en strategisk plats för förskolan som kan ha upptagning för boende i kommunens norra del.

Översiktsplanen pekar ut planområdets om en strategisk plats för förtätning då man har närhet till Karlstad dit många arbetspendlar, planområdet ligger i närheten till att kunna åka kollektivt, närhet till kommersiell service och planområdet gränsar till naturområde för rekreation och planområdet ligger i närhet till Vänern.

Ställningstagande

Översiktsplanen har tagit ställning till att vid en planläggning av området bör trafiksäkerheten prioriteras och åtgärder för detta vidtas. Trafikmängden på väg 236 som skiljer Nolgård och Jonsbol åt är påtagliga. Det finns gång- och cykelstråk för att ta sig till planområdet och för att ta sig mellan Nolgård och Karlstad är det trygga gång- och cykelvägar. Däremot att ta sig inom Nolgård/ Jonsbol eller vidare inom kommunen saknas kopplingar vilket gör att det både upplevs svårt att hitta rätt väg och resan blir mindre trafiksäker och längre. Därav är behovet vad gäller att ta sig över Hammaröleden på ett tryggt sätt som gående eller cyklist viktig att se över samt att trafiksäkerheten och vad för åtgärder som behöver vidtas prioriteras i detaljplaneläggningen.

Översiktsplanen anger att området kan med fördel bebyggas med blandade hustyper, där småhus och flerbostadshus blandas, samt mindre verksamheter och handel. Då området idag är till största del obebyggt bör en etablering av förskola ske i samband med att bostäder byggs då området ligger strategiskt bra för placering av förskola i och med att många Hammaröbor passerar området samt att det är ett redan idag naturligt stopp vid bytespunkten och affärerna.

Översiktsplanens anmärker även på att i detaljplanering ska kommunen redogöra för hur riksintressenas värden kan tillvara tas och utvecklas inom Klarälvsdeltat. Området gränsar till ett Natura 2000-område som i dagsläget genomgår en reservatsbildning. Vid planläggning bör en naturinventering genomföras samt utreda om och i så fall hur Natura-2000 området berörs av en exploatering.

I kulturmiljöprogrammet som antogs 2017 är Hammars udde utpekat som kulturmiljö. Vid planläggning ska hänsyn tas till kulturmiljöns avgränsning samt att planen inte ska ha negativ påverkan till det värde som kulturmiljön besitter. Översiktsplanen anger att vikten av att bevara kopplingar mot Vänern och Hammars udde. .

Området består till viss del av åkermark, kommunen anser att det ligger i samhällsintresse att nyttja del av åkermark närmast infrastruktur och samhällsservice och utveckla området med till exempel förskola och bostäder. Översiktsplanen anger dock att åkermarken närmast Natura 2000-området ska bevaras.

Översiktsbild över de detaljplaner som ersätts i samband med den nya detaljplanen.Färgmarkerade områden för de detaljplanerdelar som ersätts i samband med den nya detaljplanen.

Gällande detaljplaner

Planområdet för Östra Jonsbol är till största del inte detaljplanelagt.

Den nya detaljplanen kommer att ersätta delar av 3 olika detaljplaner samt 1 detaljplan som är den sista delen i en tidigare stadsplan.

Delar av den befintliga detaljplanen över Lövnäsleden som sträcker sig fram till lilla hammarrondellen i planområdets södra del, Förslag till stadsplan för delar av Jonsbol och Nolgård som vann laga kraft 1981-04-16 kommer ersättas i den nya detaljplanen (blått område i bilden). I gällande detaljplan är området planlagt som allmänplatsmark för "gata" och "park" samt kvartersmark för "högspänningsledning" i söder . Inga ändringar sker i nya detaljplanen för Östra Jonsbol, utan även i den nya detaljplanen blir marken planlagd som allmänplatsamark för GATA och NATUR men ändringen att utrymme för en ny och en större cirkulationsplatser är möjlig. Utpekad mark för "högspänningsledning" pekas inte ut i nya detaljplanen utan anses skyddad i den allmänna platsmarken för NATUR och GATA.

Den nya detaljplanen för Östra Jonsbol kommer även ersätta del av Detaljplan för bussomstigningsplats som vann laga kraft 2014-04-08 (turkost område i bilden). I gällande detaljplan är marken planlagd som allmänplatsmark för "huvudgata" och kvartersmark för "trafikområde för bussomstigningsplats". I den nya detaljplanen blir den nya användningen dels allmänplatsmark för GC-VÄG, NATUR och GATA.

Detaljplanen kommer helt ersätta resten av en äldre detaljplan, Detaljplan för västra och östra Nolgård (Nolgårdsrondellen) som vann laga kraft 2002-06-25 (lila område i bilden). I gällande är marken planlagd som allmänplatsmark för "GCM-väg" (gång-cykel och motorcykelväg). I den nya detaljplanen blir marken planlagd som allmänplats för GC-VÄG och NATUR.

Den nya detaljplanen kommer även ersätta en del av stadsplanen Skoghall, del av Hammar m.m. som vann laga kraft 1974-09-13 (rött område i bilden). I gällande är marken planlagd som allmänplatsmark för "gata" och "park". I den nya detaljplanen är marken fortsatt utpekad som allmän platsmark med användningen GC-VÄG och NATUR.

Riksintressen

Riksintressen gäller geografiska områden som har utpekats därför att de innehåller nationellt viktiga värden och kvaliteter.

Rörligt friluftsliv

Planområdet ligger inom intresset för det rörliga friluftslivet, vilket i princip hela Hammarö kommun gör. Norr över planområdet går Pilgrimsleden vid Nolgårdviken, som leds från handelsområdet, mellan åkermarken i Natura 2000-området och är ansluten till leden vid Hammarsudde. Planområdet ligger även väster om Hammarsudde som är en populär rekreationsplats i de norra delarna på Hammarö.

Kulturmiljövård

Planområdet ligger väster om kulturmiljövårdsområden vid Hammarsudde. Ingen del av kulturmiljöområdet är inom planområdesgränsen.

Naturvård

Planområdet ligger i närheten till ett Länsstyrelsens kommande naturreservat. Den föreslagna reservatsdragningen ligger norr över planområdesgränsen.

Detaljplanen bedöms inte påverka det kommande naturreservatet samt att den närmast planlagda ytan är för det allmänna ändamålet för natur.

Rörligt friluftsliv

Hammarö kommun omfattas av bestämmelserna i miljöbalkens 4 kapitel då kommunen tillhör riksintresset Vänern med öar och strandområden. Turismen och friluftslivet, särskilt det rörliga friluftslivet, ska beaktas.

Hela Hammarö kommun ligger inom område av riksintresse för det rörliga friluftslivet.

Skyddade vattendrag

Varken i eller kring planområdet finns skyddade vattendrag.

Natura 2000

Planområdet ligger cirka 170 meter söder om Natura 2000-området Klarvälvdeltat.

Natura 2000-området Klarälvsdeltat sträcker sig mellan Hammarö kommun och Karlstads kommun som en naturlig förlängning av Klarälven som mynnar i Vänern. I både norr och söder angränsar tät bebyggelse och det är ställvis inte långt till Klarälven. Klarälven flyter genom hela Värmland, från norr till söder, och mynnar ut i norra delen av Vänern. Klarälvsdeltat är Sveriges största sötvattensdelta nedanför fjällkedjan och har varit under uppbyggnad de senaste 3 600 åren i en process som fortfarande pågår. Deltaområdets utvidgning beror dels på avlagringar av älvtransporterat material och dels på pågående landhöjning, vilket sammantaget kontinuerligt skapar ny mark

Klarälvsdeltat utgör ett Natura 2000-område och är skyddat enligt 17§ MB. Området ligger på gränsen mellan Hammarö och Karlstad kring Klarälvens mynningsförgreningar och fastlandet. Området är utpekat enligt Art- och habitatdirektivet och Fågeldirektivet.

För området finns en gällande bevarandeplan daterad 2015-12-18 och i denna finns utpekade arter och naturtyper. De prioriterade bevarandevärdena syftarar främst till att bevara områdets variationsrikedom och då i synnerhet naturtyperna Naturligt näringsrika sjöar, Svämlövskog och Fuktängar. Det finns i och med detta strukturer som ska prioriteras, sammanhängande vassbälten, vassmosaik, fria vandringsvägar för fisk, äldre lövskog med god tillgång på död ved och betade strandängar. Detta innebär att vissa områden måste förvaltas genom skötsel medan andra delområden ska förvaltas genom fri utveckling.

För den nya detaljplanen har dess påverkan på Natura 2000-området undersökts dels genom naturvärdesinventering och dels i miljökonsekvensbeskrivningen, som tillhörande dokument till detaljplanen.

Hushållningsbestämmelser enligt 3 kap. miljöbalken

1 §   Mark- och vattenområden skall användas för det eller de ändamål för vilka områdena är mest lämpade med hänsyn till beskaffenhet och läge samt föreliggande behov

Jordbruksmark

Inom planområdet finns jordbruksmark som prövas för att planläggas som kvartersmark för bostäder, både i norra och södra delen av planområdet.

I den norra delen finns utpekad jordbruksmark på cirka 2,1 hektar som idag inte är i bruk. Jordbruksmarken ingår även område som är utpekad som potentiell betesmark. Av jordbruksmarken tas cirka 1 hektar i anspråk för att möjliggöra kvartersmark för bostäder och gata. I södra delen av planområdet finns cirka 1,2 hektar jordbruksmark som är privatägt och har arrenderas ut för odling av bland annat djurfoder. I detaljplanen tas cirka 85000 kvadratmeter mark i anspråk för att möjliggöra för bostäder och gata.

I kommunens översiktsplan medges att kommunen anser att det ligger i samhällsintresse att nyttja del av åkermark närmast infrastruktur och samhällsservice och utveckla området med till exempel förskola och bostäder. Samtidigt nämns att åkermarken närmast Natura 2000-området ska bevaras. Genom att bevara cirka 1,1 hektar åkermark finns det ändå utrymme att sedan odla på om marken återigen tas i bruk.

I och med att Sverige har brist på jordbruks- och odlingsbarmark bör restriktivitet tas i samband med att ta jordbruksmark i anspråk för exploatering, vilket gäller för alla kommuner. Lagen och miljöbalken säger:

2 kap 2§ PBL

”Planläggning och prövningen i ärenden om lov eller förhandsbesked enligt denna lag ska syfta till att mark- och vattenområden används för det eller de ändamål som områdena är mest lämpade för med hänsyn till beskaffenhet, läge och behov. Företräde ska ges åt sådan användning som från allmän synpunkt medför en god hushållning. Bestämmelserna om hushållning med mark- och vattenområden i 3 kap. och 4 kap. 1-8 §§ miljöbalken ska tillämpas.”

3 kap. 4 § MB

Jord- och skogsbruk är av nationell betydelse. Brukningsvärd jordbruksmark får tas i anspråk för bebyggelse eller anläggningar endast om det behövs för att tillgodose väsentliga samhällsintressen och detta behov inte kan tillgodoses på ett från allmän synpunkt tillfredsställande sätt genom att annan mark tas i anspråk.

Jordbruksmarken inom planområdet är utpekat i översiktsplan, vilket medger att marken redan har ansetts av att vara av ett annat värde än jordbruksmark. Inom Hammarö kommun finns få utvecklingsområden för bostäder utpekade, varav Östra Jonsbol är ett utav de utpekade utvecklingsområdena. Det ligger i närhet till befintliga vägar, bostäder och annan service. Det anses vara mer lämpligt att ta den utpekade jordbruksmarken i anspråk än annan jordbruksmark inom kommunen. Området möjliggör för förtätning och blandad bebyggelse vilket lokaliseringsmässigt anses som ett alternativ som har mindre konsekvenser på kommunen än om bebyggelse skulle ske sporadiskt på områden som inte är utpekade i Översiktsplanen.

Miljökvalitetsnormer

Miljökvalitetsnormerna (MKN) syftar till att skydda människors miljö och hälsa. Idag finns det särskilda normer för:

  • olika föroreningar i utomhusluften (SFS 2010:477)

  • olika parametrar i vattenförekomster (SFS 2004:660)

  • olika kemiska föroreningar i fisk- och musselvatten (SFS 2001:554)

  • omgivningsbuller (SFS 2004:675)

Detaljplanen berör till största del vattenförekomster och buller.


Vattenförekomst

Planområdets vatten rinner ut till område för utpekat område för värdefullt vatten för fiskeriverket samt utpekat värdefullt vatten av naturvårdsverket.


Buller

I den nya detaljplanen för Östra Jonsbol ingår Lövnäsleden som är idag hårt trafikerad då den är en viktigt trafikled till de östra delarna av kommunen. Lövnäsleden ansluter sig till Hammaröleden vid Coop-rondellen samt leder till handelsområdet på Jonsbol.

Detta innebär att det områdena längs Lövnäsleden påverkas av bullar från trafiken.

Mer om buller finns under avsnittet "Planeringsunderlag" - "Buller".

Strandskydd

Planområdet ligger i söder om Nolgårdviken, ca 650 meter fågelvägen.

Planområdet berörs inte av strandskyddet.

Dagvatten

Planområdet är idag till största del obebyggt förutom tre fristående småhus med olika fastighetsstorlekar samt ett större hus med hästgård.

I området finns en större lågpunkt där ett större dike passerar. Bäcken kommer söder ifrån och avvattnar där större ytor. I området finns även en kommunal pumpstation för VA. Området sluttar svagt från Lövnäsleden mot Nolgårdsviken. Befintliga höjder i området varierar mellan +46-50 m.ö.h. Detaljplaneområdet består av ett stort avrinningsområde som avvattnas mot Nolgårdsviken. Avrinningsområdet avvattnas mot olika diken/flödesvägar ut till Nolgårdsviken. Till ett av avrinningsområdena avvattnas även ett 8,2 ha stort avrinningsområde väster om Lövnäsleden via en trumma under Lövnäsleden.

SGU:s kartbild över Jordarter 1:25000 - 1:100000 med ungefärligt planområdet markerat.SGU:s kartbild över Jordarter 1:25000 - 1:100000 med ungefärligt planområdet markerat.

Hälsa och säkerhet


Geotekniska förhållanden

Planområdet består till mestadels av postglacial finsand, enligt Sveriges geologiska undersökning (SGU) jordartskartan (SGU, Jordarter 1:25000 - 1:100000).

I den norra delen finns en yta med sandig morän samt att det finns urberg i mittendelen av planområdet.

Norr över planområdet, närmare Natura 2000-området, består marken av postglacial silt och glacial lera.

Risk för olyckor

Lövnäsleden är BK 1- klassad. Lövnäsleden är en av kommunens mest trafikerade vägar vilket innebär att det finns risk för trafikolyckor, särskilt vid rusningstrafik samt vid Kvarnvägens utfart på Lövnäsleden. Det finns idag även passager över Lövnäsleden inte är bra vilket ökar risken för olyckor både för oskyddade trafikanter och mellan bilar.

Risk för översvämning

Planområdet ligger över en högsta nivå för Vänern med en marknivå på cirka +46 m.ö.h. i de nordöstliga delarna och mellan + 47,8 - 51 m.ö.h. i de västliga delarna av planområdet. Planområdet ligger inte i riskzon för översvämning från Vänern. Däremot finns det några få ytor som kan bli mer översvämmade inom planområdet.

Risk för erosion, ras och skred

I och med att området består till stor del av sandig morän och postglacial finsand så kommer området undersökas i samband med granskning för de geotekniska undersökningarna där risken för erosion inkluderas.

Risk för markföroreningar

I nordöst i planområdet finns ett område som är utpekat som potentiellt markförorenat område som inte är riskklassat.

Fornlämningar

Inom planområdet finns två kända fornlämningar i form av en hällristning och en fyndplats.

Dessa ligger i angränsning till vart den nya vägen genom planområdet kommer ligga. Under planarbetet har aktsamhet tagits för att säkerhetsställa att inte fornlämningsområdena påverkas av de nya byggrätterna inom planområdet samt kommer att fortsatt övervakas i vidare planering för genomfartsvägen i planområdet.

Sociala

Planområdet består idag av av några få friliggande hus, åkermark, skogsområden och Lövnäsleden. Idag finns inga naturliga mötesplatser inom planområdet.

Vatten och avlopp

Inom planområdet finns det VA-ledningar som korsar marken i den nordöstra delen av planområdet och leder till ett befintligt pumphus. De befintliga bostadshusen är anslutna till det kommunala VA-nätet.

Service

Planområdet ligger vid entré till Hammarö. Direkt norr över planområdet ligger handelsområdet med livsmedelsaffärer, tankstation, bilverkstad med mera. Planområdets nordligaste del ligger inom en radie av 100 meter från bussbytesplatsen med flera avgångar mot Skoghalls centrum och in mot Karlstad.

Drönarbild över Ellevios ledningar som går över lilla Hammarrondellen och norröver.Drönarbild över Ellevios ledningar som går över lilla Hammarrondellen och norröver.

El och IT

Ellevios större kraftledning går genom planområdets sydöstra del, över Lilla Hammarrondellen och över åkermarken, med tillhörande rättighetsgata.

I planarbetet har ledningen beaktats så att ingen annan kvartersmark är planlagt inom rättighetsgatan, förutom en del av en befintlig fastighet men där är rättigheten inom mark som inte får ha byggnadsverk.

I dagsläget står kraftledningsstolpar cirka 2,5 meter från cirkulationsplatsen på Hammar (Lilla Hammarrondellen).

utdrag hur NVDB över cykelnätet vid planområdet.Befintliga cykelvägar kring planområdet som visas i grönt.

Trafik

Längs den västra delen av planområdet sträcker sig en stor del av Lövnäsleden. Lövnäsleden har en cirka 8 500 f/vd2.och är en av kommunens mest trafikerade vägar. Lövnäsleden är en viktig del av infrastrukturen på Hammarö då de flesta som bor i kommunens östliga delar passerar Lövnäsleden när de exempelvis ska vidare i riktning mot Karlstad.

Under cirka 2 timmar på dygnet är Lövnäsleden extra hårt belastad än vad den är resten av tiden på dygnet. Dessa är på morgonen när invånare ska till sina arbeten samt på eftermiddagen när de slutar. Enligt genomförd trafikanalys är det speciellt vid efter klockan 06:00 som trafikflödet ökar från trafiken söderut på Lövnäsleden och minskar sedan vid cirka 08:00. På eftermiddagen ökar trafiken från båda riktningar mellan klockan 15:00 och trafikflödet är som högst vid 16:00.

Gång- och cykelväg

Öster om Lövnäsleden finns idag inga befintliga gång- och cykelvägar som knyter samman Hammar med Nolgård. För att ta sig till Hammaröledens gång- och cykelväg så går vägen genom bostadsområden. En gångpassage till gång- och cykelvägen vid handelsområdet finns vid planområdets norra del.

Kollektivtrafik

I anslutning till planområdet finns det ett flertal hållplatser. Den södra delen av planområdet har närmast till hållplatsen Hammar Lövnäsleden och den norra delen till hållplatsen Jonsbol Bytespunkt. Detta gör att den större delen av planområdet bedöms nå en hållplats inom 400 meter vilket brukar anses som god standard.

På hållplats Hammar Lövsnäsleden trafikerar busslinje 901, 910, 911, 912, 913 och 914. Linje 901 trafikerar med 20-minuters turintervall hela dagen mellan kl. 05:30-12:00, övrig tid med 30-minuters turintervall, vilket är en god standard. Linje 911 trafikerar var 30-min mellan kl. 06:30-13:30 och därefter varje timme fram till kl. 20:45. Resterande linjer trafikerar mer sällan, varje eller varannan timme.