logo
Konsekvenser

Byggnation intill kraftledning

Ellevio har två befintliga 145 kV regionnätsledningar direkt väster om planområdet. Vid byggnation intill luftledningen ska metalliska delar i mark vara elektrisk isolerade på grund av risk för steg- och beröringsspänning vid jordfel på ledningen. Åtgärder inom 500 meter från ledningens yttre fas bör samrådas med Ellevio.

Hälsa och säkerhet

Detaljplaneändringen anses inte påverka hälsa och säkerhet inom planområdet.

Riksintresse

Detaljplaneändringen anses inte ha någon påverkan på riksintresse.

Friluftsliv

Detaljplaneändringen anses inte ha en negativpåverkan på friluftslivet.

Natura 2000

Planändringen syftar till att ta bort den allmänna Industrigatan inom kvartersmarken för småindustri samt utöka kvartersmarken för Industrispår. Planändringen möjliggör ingen utökad byggrätt eller möjligheten för hårdgjorda ytor. Därav anses inte planändringen innebära en ytterligare påverkan på Natura 2000-området än vad byggrätten medger idag.

Ungefärlig ny vägdragning till sommarstuge-området och badviken.Blå-streckad linje visar ungefärlig ny vägdragning till sommarstuge-området och badviken.

Trafik

Trafiksäkerhet

Konsekvenserna av planändringensgenomförande innebär att vägen till bebyggelsen på Kråkholmen bli marginellt längre från Dingelsundsvägen om arrendatorer eller besökare till badstrand kommer i södergående riktning. Däremot blir avståndet ungefär detsamma från Dingelsundsvägen till Kråkholmen för arrendatorer eller besökare från nordlig riktning.

Detaljplaneändringen anses ha en positiv aspekt på trafiksäkerheten i och med att den nya vägen till fritidsbebyggelsen och badplatser kommer ske via en befintlig plankorsning med järnvägen som är försedd med bommar och trafikljus. Vid den befintliga plankorsningen finns även ett befintligt vänstersvängfält för trafik i norrgående riktning och högeravsvängsfält för trafik i södergående riktning. Detta kommer ökar trafiksäkerheten för besökare och arrendatorer.

Farligt gods

Järnvägen inom planområdet är klassat som transportled för farligt gods. Även Dingelsundsvägen, väg 554, är rekommenderad sekundär väg för farligt gods med BK 4 klassning. Planändringen innebär utökat område för järnvägen för att möjliggöra att tågmöte. Planändringen är en del av möjliggörandet för att Stora Enso ska kunna utöka sin produktion samtidigt som att mindre antal transporter av större fordon färdas via Hammarö kommuns två infartsvägar, så som Dingelsundsvägen. Risker finns i form av urspårning av tåg eller att lastbilar med farligt gods kör av vägen. Dock anses inte planändringen innebära en ansenlig ökning av riskerna kring de två transportlederna för farligt gods då trafiken på tågrälsen ökar men att det kan bli mindre mängd större fordon på bilväg som ska till fabriken.

Kvartersmarken för järnvägen (T) utökats i väster, vilket innebär att järnvägen inte kommer närmre Dingelsundsvägen än vad den är idag. För att förhindra att byggnader inom kvartersmarken för småindustri (J1) inte hamnar för nära järnvägen har marken som inte får bebyggas utökats och byggnader för inte placeras närmre än 10 meter från användningsgränsen för järnväg (T).