logo
Detaljplanens olika delar

Detaljplanens olika delar

Nulägesbeskrivning

Planområdet är idag obebyggt och är inte heller avstyckat till mindre fastigheter enligt illustrationslinjerna. Den nya överfarten som planlades i planändringen över järnvägen är heller inte anlagd.

Området består av naturmark och grusade ytor.

Väster om planområdet vid Kråkholmen finns fritidsbebyggelse. Vägen till Kråkholmen består av en grusad väg som leder genom södra delen av planområdet och via en oskyddad överfart över järnvägen.

Motiv för planändring

Motivet till varför en planändring valdes för Vidöns industriområde var för att i samband med markbytet med Stora Enso fanns önskemål om att bibehålla kvartersmarken för småindustri (J1) samtidigt som det var angeläget om att få till markbytet med kommunen för att inte förhindra Stora Ensos planer för den utökade produktiviteten. Hela markbytet är inte genomförbart om det finns planlagd allmän väg inom den kvartersmark som ingår i bytet.

Skulle en ny detaljplan tas fram eller upphävas så finns det ingen garanti att det är möjligt att få genom användningen småindustri samt att processen skulle förmodligen ta längre tid innan byggrätten var på plats. I och med ändringarna i detaljplanen endast innebär att kvartersmarken för industrispår utökas samt att den allmänna vägen (INDUSTRIGATA) försvinner så ansågs det vara inom ramen för vad som är lämpligt inom processen för en planändring och inom syftet med detaljplanen för Vidöns industriområde.

Planändringar

Allmän platsmark

Industrigata och tillfartsväg

I samband med den nya planändring så upphävs tidigare planändringen i sin helhet men att den upphävda västra delen fortsatt är upphävd. Den tidigare planändringen syftade till att planlagda tillfartsvägen hamnade längre söderut och skulle ersätta detaljplanerade gata som inte ansågs nödvändig med kvartersmark för småindustri. I och med förflyttningen av tillfartsvägen blev gällande anslutningsväg till detaljplanen i söder olämplig och ersätts därav med kvartersmark för småindustri. Istället lades ett markreservat för allmän körtrafik (z) in lokaliserad en bit väster ut. Bestämmelsen skulle säkra anslutningsvägens sträckning och hindrar att annan byggnation uppstår inom området för vägen.

Den nya planändringen för Vidöåsens industriområde syftar till att ta bort Industrigatan, som skulle fungera som en väg till avstyckade småindustrifastigheter inom användningsområdet för småindustri (J1), i och med att marken övergår till samma fastighetsägare i bytet med Stora Enso.

Anslutningsvägen till fritidsbebyggelsen pekas inte ut i planändringen men kommer att anslutas söderifrån i den befintliga, säkra överfarten som finns idag vid Prästängsvägen. Ungefärlig ny vägdragning går att läsa mer under rubriken "Konsekvenser" och stycket "Trafik".

Kvartersmark

Industrispår

Användningsområdet för Industrispår (T) har breddats åt öster för möjliggöra ett tillräckligt stort område för ett dubbelspårigt järnvägsspår. Därav har den prickade marken för underjordiska ledningar (u) som gick öster inom användningsområdet för småindustri (J1) längs användningsområdet för järnväg utgått i samband med planändringen. U-området söder om den tidigare järnvägsövergången kvarstår.

Kvartersmark för småindustri (J1)

Kvartersmarken för småindustri (J1) har inte tolkats utan är fortsatt gällande för användningsområdet. Den nya ändringen innebär inte några förändringar i tillåtna byggnadshöjden om 6.5 meter eller att ingen verksamhet som är störande för omgivningen får anläggas i inom användningsområdet (m). Däremot har egenskapsbestämmelsen om markens vegetation ändrats från att lägsta markhöjd över nollplanet skulle vara +46 meter till dagens riktlinjer om +47 meter (n1).

Största byggnadsarea om 30 % av fastighetsarean (e30) har ändrats och tolkats till att tillåta en högsta exploatering (e1) om 20 000 kvm inom användningsområdet för småindustri (J1).

I södra delen av användningsområdet för småindustri (J1) och industri (J) fanns utpekat område för "gemensamhetsanläggning för industrispår, stamspår" (ga) som också tas bort i samband med planändringen då de inte uppfyller något syfte när det inte finns några planer på ett stamspår i den riktningen.

Mark som inte får bebyggas har utökats väster om användningsområdet för industrispår (T) till 30 meter för inte framtida industribyggnader hamnar för nära järnvägsspåret.

Nya U-områden

U-område för underjordiska ledningar har lagts till plankartan inom användningsområdet för småindustri (J1). U-området väster om järnvägsområdet är 10 meter brett och U-området i södra delen av användningsområdet för småindustri är 6 meter brett. Samtliga U-områden utgår från Ellevios markförlagda ledningar. Egenskapsområdet för mark som inte får bebyggas i söder i har flyttats 2 meter norrut för att möjliggöra för U-området vid de befintliga ledningarna.

I sydöstra hörnet inom användningsområdet för småindustri (J1) har ett egenskapsområde med U-område och korslagd mark placerats för att möjliggöra ny placering för nätstation.

Kvartersmark för industri (J)

Inom kvartersmarken i den södra delen av detaljplanen utgår egenskapsbestämmelsen för "naturmark, trädplantering" (n2).

Egenskapsbestämmelse för luftledning (l1)

För att säkerhetsställa utbyggnad av Ellevios luftledning i västra delen av planområdet inkluderas egenskapsområde för luftledning (l1) inom användningsområdena för Småindustri (J1) och Industri (J). Egenskapsområdet säkerhetsställer att marken blir avsatt för utbyggnaden av kraftledning och förläggs med mark som inte får bebyggas för att ytterligare säkerhetsställa att det inte kommer byggnation för nära ledningen.

Illustrationslinjer

Planändringen innebär att samtliga illustrationslinjer om föreslagen fastighetsindelning tas bort från plankartan.

Huvudmannaskap

Det primära syftet med planändringen är att ta bort det allmänna ändamålet för industrigata inom användningsområdet för Industri (J) och Småindustri (J1) och att passagen över järnvägen tas bort ur detaljplanen. Kommunen har fortsatt huvudmannaskap för de allmänna ändamålen inom planområdet.

Trafikverket är ansvarig väghållare för Dingelsundsvägen.