Ändring av Ändring del av Vidöns Industriområde

Detaljplanens olika delar

Nulägesbeskrivning

Planområdet är idag obebyggt och heller inte avstyckat till mindre fastigheter. Den nya överfarten över järnvägen är heller inte anlagd.

Området består av naturmark och grusade ytor.

Väster om planområdet vid Kråkholmen finns fritidsbebyggelse. Vägen till Kråkholmen består av en grusad väg som leder genom södra delen av planområdet.

Planändringar

Allmän platsmark

Industrigata och tillfartsväg

I samband med den nya planändring så upphävs tidigare planändringen i sin helhet. Den tidigare planändringen syftade till att planlagda tillfartsvägen hamnade längre söderut och skulle ersätta detaljplanerade gata som inte ansågs nödvändig med kvartersmark för småindustri. I och med förflyttningen av tillfartsvägen blev gällande anslutningsväg till detaljplanen i söder olämplig och ersätts därav med kvartersmark för småindustri. Istället lades ett markreservat för allmän körtrafik (z) in lokaliserad en bit väster ut. Bestämmelsen skulle säkra anslutningsvägens sträckning och hindrar att annan byggnation uppstår inom området för vägen.

Den nya planändringen för Vidöåsens industriområde syftar till att ta bort Industrigatan, som skulle fungera som en väg till avstyckade småindustrifastigheter inom användningsområdet för småindustri (J1), i och med att marken övergår till samma fastighetsägare i bytet med Stora Enso.

Anslutningsvägen till fritidsbebyggelsen pekas inte ut i planändringen men kommer att anslutas söderifrån i den befintliga, säkra överfarten som finns idag vid Prästängsvägen.

Kvartersmark

Industrispår

Användningsområdet för Industrispår (T1) har breddats åt öster för möjliggöra ett tillräckligt stort område för ett dubbelspårigt järnvägsspår. Därav har den prickade marken för underjordiska ledningar (u) som gick öster inom användningsområdet för småindustri längs användningsområdet för järnväg utgått i samband med planändringen. U-området söder om järnvägsövergången kvarstår.

Kvartersmark för småindustri

Kvartersmarken för småindustri (J1) har inte tolkats utan är fortsatt gällande för användningsområdet. Den nya ändringen innebär inte några förändringar i tillåtna byggnadshöjden om 6.5 meter eller att ingen verksamhet som är störande för omgivningen får anläggas i inom användningsområdet (m). Däremot har egenskapsbestämmelsen om markens vegetation ändrats från att lägsta markhöjd över nollplanet skulle vara +46 meter till dagens riktlinjer om +47 meter (n1).

Största byggnadsarea om 30 % av fastighetsarean (e30) har ändrats och tolkats till att tillåta en högsta exploatering om 20 000 kvm inom användningsområdet för småindustri (J1).

I södra delen av användningsområdet för småindustri och industri fanns utpekat område för "gemensamhetsanläggning för industrispår, stamspår" (ga) som också tas bort i samband med planändringen då de inte uppfyller något syfte när det inte finns några planer på ett stamspår i den riktningen.

Kvartersmark för pumpstation

I samband med den nya planändringen uppdateras användningen "avloppspumpstation" till "pumpstation" (E1).

Kvartersmark för industri

Inom kvartersmarken i den södra delen av detaljplanen utgår egenskapsbestämmelsen för "naturmark, trädplantering" (n2).

Illustrationslinjer

Planändringen innebär att samtliga illustrationslinjer om föreslagen fastighetsindelning tas bort från plankartan.

Huvudmannaskap

Det primära syftet med planändringen är att ta bort det kommunala huvudmannaskapet inom användningsområdet för Industri (J) och Småindustri (J1) i och med att passagen över järnvägen tas bort ur detaljplanen.

Trafikverket är huvudman för Dingelsundsvägen.