Ändring av Ändring del av Vidöns Industriområde
Plankarta för ändring av Vidöåsens indusriområdePlankarta för ändring av Vidöåsens indusriområde

Kommunala

Översiktliga planer

Hammarö kommuns översiktsplan från 2018 fastslår att kommunen tillsammans med Länsstyrelsen ska medverka till att Klarälvsdeltat, ett Natur 2000 område, blir ett naturreservat.

Ändringarna av detaljplan Vidöns industriområde strider inte mot översiktsplanen.

Gällande detaljplan

Detaljplan Vidöns industriområde antogs 2000-02-28. I detaljplanen för Vidöåsens industriområde tilläts småindustri på den norra delen av Vidön längs med Dingelsundsvägen. I samband med den då planlagda exploateringen skulle infarten till området från Dingelsundsvägen förstärkas. Planområdet angränsar söderut mot stadsplan för Industriområdet i Skoghall från 1964 vilken avser industrimark.

Planändring av detaljplan för Vidöåsens industriområde

Efter att genomförandetiden för detaljplanen hade gått ut efter 15 år och planområdet inte hade bebyggts så beslutades om att göra en planändring. Syftet med att ändra delar av detaljplan Vidöns industriområde var dels att anpassa gällande plan efter Natura 2000-området och kommande naturreservatsbildning kring Klarälven. Syftet med det var att uppförande av ny bebyggelse inom reservatsområdet inte skulle vara möjligt.

För att möjliggöra exploatering av området inom resterande del av detaljplan Vidöns industriområde så behövdes tillfartsvägen ändras. Området för tillfartsväg i detaljplanen för Vidöns industriområde upptogs av en kontaktledningsstolpe för järnväg vilket gjorde detaljplanen inte genomförbar. Ändringen av detaljplanen syfta därav även till att flytta den planlagd tillfartsvägen längre söderut och ersätta den detaljplanerade gata som inte blir nödvändig med kvartersmark för småindustri. Även detaljplanenens anslutningsväg till stadsplanen i söder planlades med kvartersmark för småindustri och ett reservat för allmän körtrafik placerades i detaljplanen längre väster ut för att möjliggöra en anslutning mellan planerna.

Riksintressen

Riksintressen gäller geografiska områden som har utpekats därför att de innehåller nationellt viktiga värden och kvaliteter. Områden kan vara av riksintresse för både bevarande och exploatering men också för yrkesfiske och rennäringen.

Friluftsliv

Hela Hammarö kommun ligger inom området av riksintresse för det rörliga friluftslivet. Ändringen av detaljplanen kommer inte påverka värden för det rörliga friluftslivet och således inte heller strida mot 4 kap MB.

Rörligt friluftsliv

Hammarö kommun omfattas av bestämmelserna i miljöbalkens 4 kapitel då kommunen tillhör riksintresset Vänern med öar och strandområden. Turismen och friluftslivet, särskilt det rörliga friluftslivet, ska beaktas.

Hela Hammarö kommun ligger inom område av riksintresse för det rörliga friluftslivet.

Natura 2000

Planområdet ligger i närheten av Natura 2000-område. Fortsatt gäller från planbeskrivningen av Ändring av Vidöåsens industriområde att det inte är tillåtet att bedriva skadlig verksamhet inom eller i närheten av Natura 2000-område. Alla åtgärder som kan skada naturmiljön på ett betydande sätt är tillståndspliktiga.

Hushållningsbestämmelser enligt 3 kap. miljöbalken

1 §   Mark- och vattenområden skall användas för det eller de ändamål för vilka områdena är mest lämpade med hänsyn till beskaffenhet och läge samt föreliggande behov

Enligt behovsbedömningen som gjordes för planändringen för Vidöåsens Industriområde (2021-01-07) gjordes bedömningen att ändring av del av detaljplan Vidöns industriområde inte stred mot 3 kap MB.

Planändringsförslaget innebär inga större ändringar som skulle innebära en förändring från planändringen 2021-01-07 och anses inte strida mot 3 kap miljöbalken.

Miljökvalitetsnormer

Miljökvalitetsnormerna (MKN) syftar till att skydda människors miljö och hälsa. Idag finns det särskilda normer för:

  • olika föroreningar i utomhusluften (SFS 2010:477)

  • olika parametrar i vattenförekomster (SFS 2004:660)

  • olika kemiska föroreningar i fisk- och musselvatten (SFS 2001:554)

  • omgivningsbuller (SFS 2004:675)

Ändringen av detaljplanen bedöms inte innebära att ovanstående miljökvalitetsnormer överskrids.

Mellankommunala intressen

Planområdet är beläget nära gränsen mellan Hammarö kommun och Karlstad kommun. Detaljplaneändringen ämnar inte någon högre exploateringsgrad samt att det utökade området för järnvägen inte påverkar Karlstad.

Detaljplaneändringen bedöms inte påverka Karlstad kommun.

Strandskydd

Planområdet berörs inte av några skydd enligt 7 kap MB och inga tillstånd behöver sökas för ett genomförande av planen.

Geotekniska förhållanden

Enligt detaljplanen för Vidöns industriområde så var marknivån cirka + 44,5 i norr och +47 i söder, vilket även efter upphävande av delar av detaljplanen fortsatt stämmer.

I planbeskrivningen för Vidöns industriområde så angavs att en allmän förutsättning för områdets användning för bebyggelse var att marken skulle fyllas upp till lägst +46 för att minska risken för översvämning.

Marken inom planområdet anges i detaljplanen för Vidöåsens industriområde bestå av berg, morän i berg och lera, varav att det största jorddjupet uppträder i den norra delen av området.

Vatten och avlopp

I detaljplanen för Vidöåsens industriområde anges att vatten och spillvatten ansluts till det kommunala VA-nätet.

Befintlig pumpstation öster om Dingelsundsvägen ingår i planområdet.

El och IT

En högspänningsledning löper genom området vidare mot Stora Enso strax väster om planområdet.

Trafik

Väster om planområdet för Vidöns industriområde finns fritidsboenden. Vägen till fritidsboendena går idag över järnvägsspåret i sydöstra delen av planområden från Dingelsundsvägen som sedan leder genom planområdet till fritidsboendena.

Planändring för del av detaljplanen för Vidöåsen genomfördes för att säkra överfarten över industrispåret då området för tillfartsvägen var anspråkstaget av en kraftledningsstolpe. Detta gjorde att exploateringen i området hindrades. I detaljplanen för Vidöåsens industriområde finns en planlagd industrigata som skulle möjliggöra för avstyckningar med mindre industritomter.

Då tillfartsvägen skulle anslutas till Trafikverkets väg (Dingelsundsvägen) samt passera över en järnväg behövdes det hanteras av Trafikverket. Ett medfinaniseringsavtal hade då tecknats mellan kommunen och Trafikverket för att ta fram en vägplan för åtgärderna.

Varken den planlagda överfarten över järnvägsspåret eller industrigatan har idag inte byggts.